Ångskonerten Sälboda
Ångskonerten beställs vid Kustens Varv i Göteborg. Den byggs av ek och furu. Lastförmågan var 44 21/100 svåra läster.
Gör 3 resor under året. Två till Amsterdam och en till London. Kapten är C A Tjernberg.
Går på linjetrafik Göteborg – Hamburg – Bremen.
Går på kustfart utmed svenska kusten upp till Norrköping och vidare med svenska exportvaror till England och Tyskaland.
Gör några resor mellan Göteborg – Arvika. Från maj några resor i linjefart mellan Göteborg – Hamburg och därefter sjöfart på östersjön och Nordsjön. Några laster med havre från Lidköping och Mariestad för export.
Sätts i kontinuerlig trafik mellan Göteborg – Arvika. Ombord finns 10 kojplatser.
Skjuter den 10 oktober salut med signalkanonerna i samband med invigningen av nordvästra stambanan, sträckan Arvika – Charlottenberg.
Tas ur linjetrafik. Har isbrytningsuppdrag i Kalmarsund.
Säljs Sälboda till Mariestad.
Säljs Sälboda till Nornan linjen i Göteborg.
Säljs till Tösse och byggs om fårutökad lastkapacitet. Döps om till Bele.
Döps om till Ingeborg.
Säljs till Göteborg.
Förliser samma år, den 11 november klockan 07:00, med last av koks och antracitkol på Fiskmansgrundet utanför Hammarö, Vänern, på väg till England. Skrovet hamnar på 7-8 meters djup där rester fortfarande kan finnas kvar än idag. Skepparen, Johan Svensson Fröjdendahl dömdes till 200 kronor i böter för att inte ha en användbar kompass ombord och 300 kr i böter för vårdslös navigering.
Avföres ur rullarna. Finns att beskåda som modell på Sjöfarts Museet i Göteborg.